1. Kielen kuolema
2. Ei mene tämä kuin elokuvissa
3. Cthulhun uni ja post-metafiktio
4. Toinen liikaa

 

 

1. Kielen kuolema

Koulun alkuun
Laps' kiiruhtaa
Luokkaan istuu
Hiljaa hän alkaa kirjoittaa

Hyi! Ope toruu, sadattelee:
Ei kaunokirjoitusta suvaita
Laps' ihmettelee:
Miks tekstausta halutaan?
Ja sitten myöhemminkö näin kieli kuihtuu?

Pelastamaan te tulkaatte:
Heil oikeinkirjoitusnatsit!
Mut pelastamaan te tulkaatte:
Heil oikeinkirjoitusnatsit!
Oikeinkirjoitusnatsit!

What is this mess?
Meaningless words
In a language
That's now extinct

Why this generation decapitated
Richful history of peoples?
And new grammar's a fail
It's taught in the jail
Being built upon the world we live in

Nyt pelastakaa tämä köyhtyvä maa
Kulttuuri kuolee
Nyt te kouluissakin vastarintaan käykää
Kulttuuri kuolee

Hiestä märkä olen herätessäin
Koska uskon unen kauhukuvaa
Pala kerrallaan se valloittaa maan
Tulkaa auttamaan, kaunokirjoitusnatsit!

Mut pelastamaan te tulkaatte:
Heil oikeinkirjoitusnatsit!
Mut pelastamaan te tulkaatte:
Heil oikeinkirjoitusnatsit!

Mut pelastamaan te tulkaatte:
Heil oikeinkirjoitusnatsit!
Mut pelastamaan te tulkaatte:
Heil oikeinkirjoitusnatsit!
Oikeinkirjoitusnatsit!
Oikeinkirjoitusnatsit!
Oikeinkirjoitusnatsit!
Oikeinkirjoitusnatsit!

2. Ei mene tämä niin kuin elokuvissa

Ovi auki ei oo
Taas myrskyyn jäin
Tuo Ripa on irti
huomasin, kun etsin avajaa repusta.

Nyt sit, oon kiipelis
Ole mulla sitää
Koti avain pois on nyt kaikesta
Ei, kiroilen en tätä
Enkä sitä et on pakkasilta
Ei, Täs' jo kaikki on suvannost

No, Taijonko sen nyt
Se poissa onpi
Ei mene tämä kuin elokuvissa

No, Taijonko sen nyt
Se poissa onpi
Ei mene tämä kuin elokuvissa 
Ei mene tämä kuin elokuvissa

Täs' odotan
Mun vaimoa
Lukios' lukee
Hissaa illal'

Täll', nauru ohi loputon
Täällä kuistilla
Rasitusvamma oikeassa kädes

Nyt, olen jo maassa
Kuistini on laho.
Korjauksen voin nytten tehdän

Huudan kotiovel
"On koti lukossa"
Ei kuulut ei kukaan
Oven voin murtaa
"Pölkyllä auki"
On aikani se huutaa

"Nyt sen auki ehk' jo mä saisin se tutaa sitä"
Puun isku se mäsähti ovi säpäliksi
Nyt pääsen sinne ja iloinen olen
Ovi on hajoitettu
Se meni mutt' välii sil' enään tuskin

Ei, katumus ole ei
Se vaikka kirpas

Ei mene tämä kuin elokuvissa

Ei mene tämä kuin elokuvissa

Ei mene tämä kuin elokuvissa

 

3. Cthulhun uni ja post-metafiktio

Syvyyden pää
Nyt häämöttää
Hän on kuin suu
Siihen muu kosmos uppoutuu

Ei, maailma on
Loppumaton
Se definitiotaan pakenee
Tuo turkoosi suo
Kastraatiotani juo
Pohjukkaan kavalaan pääsen pulikoi-

Maan haudassa oon
Tee tie luolastoon
Lähde kanssani uimaan

Maan haudassa oon
Tee tie luolastoon
Lähde kanssani uimaan
Lähde kanssani uimaan

Salainen yö
Ei rauhaa saa
Hän kuorsauksiin
Jos koskettaa

Pim, taas molskahtelin
Kuin allaselin
Se liittyy reformointiriitteihin
Niin normaaleihin
Nyt kai nekin
Voi uimiseksi ehdollistaa

Loit aivoihin sen
Metafiktiivisen
Harhan ylle yömaan
Pam, ja niin yllättäin
Suukarvasi näin
Harhan ylle yömaan

Uni päättyy kelloherätykseen
Uni sortuu meidän päällemme nyt
Olen valmis massaan pimentymään
Turhaan pelätään
Lähde kanssani uimaan

Maan haudassa oon
Tee tie luolastoon
Lähde kanssani uimaan

Maan haudassa oon
Tee tie luolastoon
Lähde kanssani uimaan

Maan haudassa oon
Tee tie luolastoon
Lähde kanssani uimaan

Maan haudassa oon
Tee tie luolastoon
Lähde kanssani uimaan
Lähde kanssani uimaan
Lähde kanssani uimaan
Lähde kanssani uimaan

4. Toinen liikaa

 

Mut kahlitsit
Jäin orjakses
Mua hallitsit
Mun itsetunnon hienonsit

Vaan mullasta maan
Rohkeutta saan
En enää helvettiisi rypemään jää
Oikeutta jaan
Ei vieras oo vihakaan
Niin kauan tuli on päässyt kytemään tää

Helpottavaa
Kun tunnustetaan
Toinen meistä on liikaa

On helpottavaa
Kun tunnustetaan
Toinen meistä on liikaa
Toinen meistä on liikaa

Lyön kanveesiin
Sut vuorostain
Voi yllättää
Oon juonikkain

Poika pollea on
Ja muuttumaton
Suljet kohtalosi uhitellen
Teen puhdistuksen
Saan armahduksen
Voin viimein olla onnellinen

Maapalloakaan
Enää kanssas en jaa
Toinen on liikaa

Kun ei voi matkustaa
Pois tähtien taa
Toinen on liikaa

Nyt on aika tullut ratkaisujen
Tätä saarnaa enää venytä en
Nyt on aika loppuhuipentuman
Joko tajutaan?
Toinen meistä on liikaa

On helpottavaa
Kun tunnustetaan
Toinen meistä on liikaa

On helpottavaa
Kun tunnustetaan
Toinen meistä on liikaa

On helpottavaa
Kun tunnustetaan
Toinen meistä on liikaa

On helpottavaa
Kun tunnustetaan
Toinen meistä on liikaa
Toinen meistä on liikaa
Toinen meistä on liikaa
Toinen meistä on liikaa